چک لیست سئو کامل - وب تمیم

فهرست مطالب

آیا به دنبال یک چک لیست سئو کامل هستید که به شما کمک کند ترافیک سایت، سئو وب سایت و رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید؟ در ادامه همراه وب تمیم باشید.

ما در این مقاله چک لیست کامل سئو را که برای موفقیت در سئو به آن نیاز دارید، گردآوری کرده‌ایم، که شامل نکات بسیاری است که باید در مورد آنها سایت خود را بررسی کنید.

از 0تا 100 چیک لیست سئو شامل اصول اولیه سئو تا موارد ضروری هنگام تجزیه و تحلیل سئو خارجی سایت خود، میتوانید از این مقاله به عنوان چک لیست مرجع خود در سئو استفاده کنید.

هدف از چک لیست سئو

بیایید با پاسخ دادن به این 5 سوال آغازگر شروع کنیم تا بتوانید هدف چک لیست سئو را که می خواهید انجام دهید مشخص کنید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  • آیا می خواهید دلایلی را پیدا کنید که چرا وب سایت ترافیک و دید خود را در جستجو از دست داده است؟
  • آیا می خواهید یک دید کلی از مسائل فنی که ممکن است وب سایت را مختل کند به دست آورید؟
  • آیا می‌خواهید جدی‌ترین خطاهای فنی را شناسایی کرده و راه‌حل‌های سریعی را پیشنهاد دهید؟
  • آیا می خواهید یک بررسی عمیق سئو فنی انجام دهید که تمام عناصر فنی سئوی فنی کم و بیش مهم را تجزیه و تحلیل کند و خطاهای سئو تکنیکال را شناسایی کنید؟
  • آیا می خواهید وب سایت خود را بررسی کنید؟


خیلی خوب است که قبل از شروع کار بدانید که می خواهید با چک لیست سئو به چه چیزی برسید. پس از همه، شما نمی توانید به هدفی که نمی توانید آن را ببینید ضربه بزنید.

هنگامی که هدف خود را دانستید، وقت آن است که خواندن این مقاله را را شروع کنید.

نحوه استفاده از این چک لیست سئو چگونه است

ما این چک لیست را به بخش هایی تقسیم کرده ایم که محورهای اصلی سئو را پوشش می دهد:

  • اصول سئو
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • سئو فنی
  • سئو داخلی
  • محتوا
  • سئوی خارجی


برای یک استراتژی سئو جامع، باید روی همه موارد فوق تمرکز کنید. از طریق چک لیست ما راه خود را طی کنید تا مطمئن شوید که بهترین شیوه های سئو را در هر زمینه دنبال می کنید.

با اجرای این نکات شانس بیشتری برای موفقیت در سئو خواهید داشت.

چک لیست مبانی سئو

اگر اصول اولیه سئو را انجام نداده اید، ممکن است سایت شما برای رتبه بندی در شرایط رقابتی دچار مشکل شود.

نکات زیر اصول اولیه اجرای یک استراتژی سئو موفق را تشکیل می دهند:

سرچ کنسول گوگل را راه اندازی کنید

سرچ کنسول گوگل یک ابزار ضروری است که بینش ارزشمندی در مورد عملکرد سایت شما و همچنین تعداد زیادی از داده ها در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید.

Google Analytics را راه اندازی کنید

بدون داده های مناسب، نمی توانید تصمیم درستی بگیرید.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی رایگان است که به شما امکان می دهد داده ها و بینش هایی درباره تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، اینکه آنها چه کسانی هستند و چگونه با آن درگیر هستند را مشاهده کنید.

یک افزونه سئو را نصب و پیکربندی کنید (اگر از وردپرس استفاده می کنید)

اگر از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می کنید (که شانس بسیار خوبی برای شما وجود دارد، با توجه به اینکه اکنون 39.5٪ وب را در اختیار دارد)، باید یک افزونه سئو را نصب و پیکربندی کنید تا عملکرد و ویژگی های مورد نیاز را ارائه دهد. سایت خود را به درستی بهینه کنید

اگر از یک CMS متفاوت با وردپرس استفاده می‌کنید، با توسعه‌دهنده خود صحبت کنید تا ببینید آیا نیاز به نصب افزونه یا ماژول SEO اختصاصی دارید یا نه.

ایجاد و ارسال نقشه سایت برای گوگل

هدف نقشه سایت این است که به موتورهای جستجو کمک کند تصمیم بگیرند که کدام صفحات باید توسط ربات های گوگل خزیده شوند و نسخه متعارف هر کدام از صفحات کدام url است.

نقشه سایت به سادگی فهرستی از URL ها است که محتوای اصلی سایت شما را مشخص می کند تا مطمئن شوید که خزیده شده و ایندکس می شود.

گوگل از تعدادی قالب مختلف نقشه سایت پشتیبانی می کند، اما XML بیشترین استفاده را دارد. معمولا نقشه سایت خود را در https://www.domain.com/sitemap.xml پیدا خواهید کرد.

اگر از وردپرس و یکی از افزونه های ذکر شده در بالا استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که ایجاد نقشه سایت یک عملکرد استاندارد است.

یک فایل Robots.txt ایجاد کنید

خیلی ساده، فایل robots.txt سایت شما صفحات و فایل هایی را که خزنده های وب می توانند یا نمی توانند از سایت شما درخواست کنند به خزنده های موتورهای جستجو می گوید.

معمولاً برای جلوگیری از خزیدن بخش‌های خاصی از سایت شما استفاده می‌شود و به عنوان راهی برای فهرست‌کردن صفحه وب و جلوگیری از نمایش آن در Google در نظر گرفته نشده است.

می توانید فایل robots.txt سایت خود را در https://www.domain.com/robots.txt پیدا کنید.

چندین افزونه سئو وردپرس به کاربران اجازه می‌دهد فایل robots.txt خود را ایجاد و ویرایش کنند، اما اگر از CMS دیگری استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد فایل را به‌صورت دستی با استفاده از یک ویرایشگر متن ایجاد کرده و آن را در ریشه دامنه خود آپلود کنید.

سرچ کنسول گوگل را برای اقدامات دستی بررسی کنید

در موارد نادر، ممکن است متوجه شوید که سایت شما تحت تأثیر یک اقدام دستی بر روی آن قرار گرفته است.

اقدامات دستی معمولاً به دلیل تلاش واضح برای نقض یا دستکاری دستورالعمل‌های وبمستر Google ایجاد می‌شوند – این موارد شامل مواردی مانند هرزنامه‌های ایجاد شده توسط کاربر، مشکلات داده‌های ساختاریافته، پیوندهای غیرطبیعی (هم به و هم از سایت شما)، محتوای کم، متن پنهان و حتی مواردی می‌شود.

اگر سایت شما یک اقدام دستی یا manual actio دریافت کرد، به شما اطلاع داده می شود، اما اگر روی یک پروژه جدید کار می کنید یا یک سایت را تحویل می گیرید، همیشه باید آن را بررسی کنید.

مطمئن شوید که گوگل می تواند سایت شما را ایندکس کند

بخشی از اقدامات اصول سئوی شما این است که مطمئن شوید سایت شما می تواند توسط گوگل ایندکس شود. آنقدرها هم که فکر می کنید غیر معمول نیست که یک وب سایت می تواند توسط گوگل ایندکس شود.

در واقع، تعجب خواهید کرد که اغلب اوقات، زمانی که کد از یک محیط مرحله‌بندی به یک محیط زنده منتقل می‌شود، برنامه‌نویسان به‌طور تصادفی برچسب‌های noindex را در محل خود قرار می‌دهند.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

بدون فرآیند تحقیق کلمات کلیدی اصولی، رتبه بندی برای اصطلاحات مناسب دشوار خواهد بود. اگر برای شرایط مناسب رتبه بندی نمی کنید، ترافیک شما با نرخی که می تواند تبدیل نمی شود.

در زیر چک لیستی از وظایف ضروری تحقیق کلمات کلیدی است که برای اطمینان از پوشش شما برای موفقیت در تلاش های سئوی خود نیاز دارید.

رقبای خود را شناسایی کنید

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای شروع تحقیقات کلمات کلیدی، یافتن عباراتی است که برای رقبای شما مفید هستند (یعنی کلمات کلیدی رقیب).

دامنه خود (و رقبای کلیدی خود) را از طریق ابزار Semrush Domain Overview تست کنید، و می‌توانید به سرعت آن رقبای را که در همان فضایی با شما رقابت می‌کنند شناسایی کنید.

کلمات کلیدی اصلی پول آور خود را پیدا کنید

شما باید بدانید که کلمات کلیدی اصلی پول آور شما چیست. چرا که این کلمات برای شما کسب در آمد خواهند کرد.

به طور کلی، این کلمات کلیدی با حجم بالا و رقابت بالا هستند که واقعاً آنچه را که ارائه می‌دهید، در سطح موضوع یا دسته خلاصه می‌کنند. بیایید اصطلاح “طراحی سایت” را به عنوان مثال در نظر بگیریم. که کلمات طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی از کلمات مرتبط آن می باشد.

کلمات کلیدی دم بلند یا طولانی را پیدا کنید

استراتژی کلمه کلیدی بدون کلمات کلیدی دم بلند در واقع یک استراتژی کلمه کلیدی نیست.

کلمات کلیدی دم بلند و طولانی علیرغم اینکه معمولاً سختی کمتری نسبت به عبارات اصلی دارند، نرخ تبدیل بالاتری را ارائه می دهند.

باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی سئوی شما انواع کلیدواژه های طولانی و همچنین عبارات اصلی را هدف قرار می دهد. سپس بر روی کلمات کلیدی خاص تری تمرکز کنید که احتمال بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل دارند.

یک نقشه کلمات کلیدی ایجاد کنید

هنگامی که کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کردید، باید آنها را با صفحات سایت خود مقایسه و یک نقشه از برنامه کلمات کلیدی خود تهیه کنید.

نقشه کلمات کلیدی یک نکته مهم در چک لیست سئو
نقشه کلمات کلیدی یک نکته مهم در چک لیست سئو

راهنمای ما برای نگاشت کلمات کلیدی به شرح زیر است:

نقشه کلمات کلیدی چارچوبی برای کلمات کلیدی است که شما برای هدف گذاری انتخاب کرده اید که ساختار سایت شما را منعکس می کند. بر اساس تحقیقات، اهداف نهایی نقشه این است که به شما کمک کند دریابید کجا بهینه سازی کنید، چه محتوایی بسازید، و کجا می توانید صفحات جدیدی برای جذب ترافیک بیشتر اضافه کنید.

هدف صفحاتی که رتبه بندی می شوند را تجزیه و تحلیل کنید

باید مطمئن شوید که محتوای صفحه شما با هدف جستجوگر مطابقت دارد.

این به این معنی است که برای تجزیه و تحلیل صفحاتی که برای عبارات هدف شما رتبه بندی می شوند وقت بگذارید و مطمئن شوید که با محتوای شما مطابقت دارد.

اگر هدف محتوایی را که گوگل رتبه‌بندی می‌کند متوجه نمی‌شوید، نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما همسو با هدف کاربران است.

13-سوالاتی که پرسیده می شوند را شناسایی کنید

دانستن سوالاتی که مخاطبان شما می پرسند می تواند به شما کمک کند تا از طریق محتوای سایت خود به آنها بهتر پاسخ دهید.

با استفاده از تحقیق کلمه کلیدی، فهرستی از سوالات مرتبط را برای هر کلمه کلیدی پیدا کنید. این یک نقطه شروع عالی است و می تواند الهام بخش خوبی برای شناخت اهداف کاربران باشد.

درک کنید که رتبه بندی برای کلمات کلیدی هدف چقدر دشوار است

یک وب‌سایت کاملاً جدید ممکن است برای رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی رقابتی تلاش زیادی کند.

به همین دلیل، شما باید سختی کلمات کلیدی را که قصد دارید هدف قرار دهید، بسنجید. این می تواند به مدیریت انتظارات خود (یا مشتری) هنگام شروع استراتژی سئو کمک کند.

به عنوان مثال، یک سایت کاملاً جدید برای یک نمایندگی خودروی محلی احتمالاً برای رتبه بندی اصطلاح “مدیریت سایت” مشکل خواهد داشت. درعوض، ایده بهتری است که کلمات کلیدی دم بلند و محلی مانند «مدیریت سایت وردپرسی» را هدف قرار دهید.

چک لیست فنی سئو

سئو فنی به شما کمک می کند تا پایه های محکمی ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که سایت شما می تواند به خوبی خزیده شود و ایندکس شود.

در زیر رایج ترین شیوه های سئو تکنیکال یا فنی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید.

مطمئن شوید که از HTTPS استفاده می کنید

HTTPS از سال 2014 به عنوان یک عامل رتبه بندی شناخته شده است.

دلیل خوبی برای استفاده نکردن از رمزگذاری HTTPS در سایت شما وجود ندارد، و اگر همچنان از HTTP استفاده می کنید، زمان مهاجرت فرا رسیده است.

با نگاهی به نوار URL مرورگر خود می توانید به سرعت تأیید کنید که سایت شما بر روی HTTPS قرار دارد. اگر یک قفل در سمت چپ URL مشاهده کردید، از HTTPS استفاده می کنید.

نسخه های تکراری سایت خود را در فهرست گوگل بررسی کنید

مهم این است که شما فقط به گوگل اجازه دهید یک نسخه از سایت شما را فهرست کند. موارد زیر همه نسخه های مختلف سایت شما هستند و همه باید به یک نسخه واحد اشاره کنند.

https://www.domain.com

https://domain.com

http://www.domain.com

https://domain.com

اینکه نسخه غیرwww یا www را انتخاب کنید به شما بستگی دارد، اما رایج ترین آن https://www.domain.com است.

همه نسخه‌های دیگر باید 301 به نسخه اصلی تغییر مسیر دهند، و می‌توانید با وارد کردن هر نسخه در نوار مرورگر خود، این را بررسی کنید.

اگر تغییر مسیرها را بدون مشکل تنظیم کرده اید، اما همچنان می بینید که می توانید به نسخه های مختلف دسترسی داشته باشید، ریدایرکت ها را در اسرع وقت بررسی کنید.

خطاهای Crawl را پیدا و رفع کنید

شما می توانید به سرعت هر گونه خطای خزیدن را که از طریق سرچ کنسول جستجوی گوگل وجود دارد شناسایی کنید.

به گزارش Coverage بروید، هم خطاها و صفحات حذف شده و هم آنهایی که دارای اخطار هستند و آنهایی که معتبر هستند را خواهید دید.

برای رفع خطای سرچ کنسول که در سایت خود پیدا کردید وقت بگذارید و علت URL های حذف شده را با جزئیات بیشتر بررسی کنید. مشکلاتی از جمله خطاهای 404 و صفحات متعارف اشتباه ممکن است در اینجا نمایان شوند و این نوع مشکلات می توانند بر عملکرد وب سایت شما تأثیر منفی بگذارند.

سرعت سایت خود را بهبود بخشید

سایت های کند باعث تجربه کاربری ضعیف می شوند. در واقع، گوگل در سال 2021 تأیید کرد که تجربه صفحه به یک عامل رتبه‌بندی مهم‌تر تبدیل خواهد شد.

شما باید مطمئن شوید که سایت شما به سرعت بارگذاری می شود و تصدیق کنید که کاربران همچنان انتظار بیشتری دارند.

این روزها هیچ کس منتظر یک سایت کند نیست.

می‌توانید با استفاده از ابزار تست سرعت سایت، عملکرد سایت خود را بررسی کنید . اقدامات لازم را برای افزایش سرعت سایت خود انجام دهید.

لینک های شکسته داخلی و خارجی را برطرف کنید

لینک های شکسته نشانه دیگری از تجربه ضعیف کاربر است. هیچ کس نمی خواهد روی یک پیوند کلیک کند و متوجه شود که او را به صفحه ای که انتظارش را دارد نمی برد. شما باید با به‌روزرسانی URL هدف یا حذف پیوند، مشکلات را برطرف کنید.

پیوندهای HTTP را در صفحات HTTPS پیدا و رفع کنید

بیشتر سایت‌ها مدتی قبل از HTTP به HTTPS مهاجرت کرده‌اند، اما هنوز رایج است که می‌بینیم پیوندهای داخلی به صفحات HTTP اشاره می‌کنند، نه به نسخه فعلی.

حتی زمانی که یک تغییر مسیر برای هدایت کاربران به صفحه جدید وجود دارد، اینها غیرضروری هستند و شما باید در اسرع وقت سعی کنید آنها را به روز کنید.

مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است

سازگاری با موبایل یک عامل کلیدی در رتبه بندی گوگل است. از اواسط سال 2019، گوگل به طور رسمی به ایندکس موبایل اول برای همه سایت ها روی آورد.

اگر یک تجربه سازگار با موبایل ارائه نمی کنید، متوجه خواهید شد که سئو سایت شما آسیب می بیند.

می‌توانید با ابزار Google’s Mobile-Friendly Test سازگاری با موبایل سایت خود را آزمایش کنید.

از ساختار URL مناسب SEO استفاده کنید

ساختار URL سازگار با سئو باعث می شود موتورهای جستجو راحت تر صفحات شما را بخزند و بفهمند در مورد آنها چیست. URL های صفحه شما باید برای کاربران ساده و توصیفی باشد.

در اینجا یک URL مناسب SEO به نظر می رسد:

https://www.domain.com/red-shoes

برخلاف رشته زیر که توصیفی نیست:

https://www.domain.com/category.php?id=32

و سعی کنید URL ها را تا حد امکان کوتاه نگه دارید.

داده های ساختاریافته را اضافه کنید

همانطور که گوگل به ساختن نتایج مفید تر ادامه می دهد، نشانه گذاری داده های ساختاریافته ارزش فزاینده ای پیدا می کند.

اگر قبلاً از داده های ساخت یافته استفاده نمی کنید، باید استفاده کنید.

در واقع، واژگان Schema.org شامل قالب‌هایی برای ساختاردهی داده‌ها برای افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، مشاغل محلی، بررسی‌ها و موارد دیگر است.

عمق صفحه سایت خود را بررسی کنید

در حالت ایده آل، صفحات نباید بیشتر از عمق سه کلیک در سایت شما قرار بگیرند.

اگر چنین هستند، این نشانه آن است که شما باید زمانی را صرف بازسازی ساختار سایت خود کنید تا آن را اصلاح کنید. هرچه یک صفحه در ساختار وب سایت شما عمیق تر باشد، کاربران یا موتورهای جستجو کمتر آن را پیدا می کنند.

تغییر مسیرهای موقت 302 را بررسی کنید

تغییر مسیر 302 نشان می دهد که تغییر مسیر موقتی است، در حالی که 301 ها نشان می دهد که ریدایرکت دائمی است.

یافتن 302 ها به جای 301 ها بسیار معمول است، و در حالی که گوگل تایید کرده است که 302 ها رتبه صفحه را منتقل نمیکنند، این واقعیت باقی می ماند که اگر انتظار نمی رود ریدایرکت 302 در هیچ نقطه ای در آینده حذف شود، نیاز به به روز رسانی به 301 دارد.

زنجیره ها و حلقه های تغییر مسیر را پیدا و رفع کنید

سایت شما نباید کاربران یا موتورهای جستجو را از طریق تغییر مسیرهای متعدد (یک زنجیره تغییر مسیر) بفرستد، همچنین تغییر مسیرها نباید یک حلقه ایجاد کنند.

به سادگی، تغییر مسیرها باید از صفحه A به صفحه B بروند.

برگه Issues در ممیزی سایت، هر مشکلی را که در رابطه با تغییر مسیر زنجیره‌ها و حلقه‌ها وجود دارد برجسته می‌کند. می‌توانید این مشکلات را با به‌روزرسانی همه تغییر مسیرها در یک زنجیره برای اشاره به هدف نهایی، یا با حذف و به‌روزرسانی تغییر مسیری که باعث ایجاد حلقه می‌شود، حل کنید.

چک لیست سئو داخلی و تولید محتوا

بدون محتوای مفید و تجربه عالی در صفحه، سایت شما برای رتبه بندی و دریافت ترافیک ارگانیک با مشکل مواجه خواهد شد. این در مورد صفحات وب سایت و پست های وبلاگ صدق می کند. این روزها رقابت زیادی برای پست های وبلاگ وجود دارد، بنابراین بسیار مهم است که هر گام ممکن را برای پیشی گرفتن از رقبا برای کلمات کلیدی مهم بردارید.

مطمئن شوید که سایت شما نکات زیر را تکمیل کرده است و به جای تمرکز بر موتورهای جستجو، روی ایجاد محتوای عالی برای کاربران تمرکز کنید.

برچسب‌های عنوان تکراری را پیدا و رفع کنید

تگ های عنوان بهینه شده بخش مهمی از اصول اولیه سئو هستند. در واقع، آنها اولین چیزی هستند که به رتبه بندی یک صفحه کمک می کند.

برچسب‌های عنوان به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهند که یک صفحه در مورد چیست و بر روی کلیک یا عدم کلیک کاربر بر روی صفحه تأثیر می‌گذارد.

از تگ‌های عنوان تکراری اجتناب کنید – در حالت ایده‌آل شما نباید محتوای تکراری در سایت خود داشته باشید، و برچسب‌های عنوان باید به اندازه‌ای خاص باشند که کاربران بتوانند تشخیص دهند که در چه نوع صفحه‌ای قرار است وارد شوند.

توضیحات متا تکراری و گمشده را پیدا و رفع کنید

در حالی که توضیحات متا یک عامل رتبه بندی نیستند، آنها در زیر برچسب عنوان در SERP ها ظاهر می شوند و به کاربران کمک می کنند تا بفهمند صفحه شما در مورد چیست.

خیلی ساده، این توضیحات متا شما است که کاربر را تشویق می‌کند تا روی فهرست شما به جای دیگران کلیک کند و می‌تواند بر نرخ کلیک ارگانیک شما (CTR) تأثیر مثبت یا منفی بگذارد.

به خاطر داشته باشید که گوگل توضیحات متا را در بیش از 70 درصد مواقع بازنویسی می کند تا به بهترین نحو با هدف جستجو مطابقت داشته باشد. با این حال، همیشه باید یک متن خوب بنویسید که کاربران را تشویق به مشارکت بیشتر کند.

تگ های یکسان H1 را پیدا و رفع کنید

تگ H1 صفحه عنوان اصلی محتوای شماست و فقط باید یک تگ در هر صفحه وجود داشته باشد.

در درجه اول، تگ های H1 باید شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد، بنابراین مطمئن شوید که محتوای مناسب را برچسب گذاری می کنید.

تگ های عنوان، متا تگ ها و محتوای صفحه را بهبود ببخشید

اگر عناوین صفحه و متا تگ‌های خود را به درستی بهینه نمی‌کنید، فرصتی را برای رتبه‌بندی نه تنها برای کلمات کلیدی اصلی، بلکه برای تنوع کلمات کلیدی خود از دست می‌دهید.

به گزارش عملکرد در کنسول جستجوی گوگل بروید و کلمات کلیدی را در هر صفحه شناسایی کنید که تعداد قابل توجهی از نمایش‌ها اما کلیک‌های پایین و موقعیت متوسط پایین دارند.

این معمولاً به این معنی است که صفحه شما برای پرس و جوها مرتبط به نظر می رسد و در برخی ظرفیت ها رتبه بندی می شود، اما شما صفحه را با درج این تغییرات در محتوا یا برچسب های خود بهینه نکرده اید.

به خاطر داشته باشید که صرفاً اضافه کردن ذکر کلمات کلیدی کار زیادی انجام نمی دهد. این کلمات کلیدی اضافی را به عنوان موضوعاتی برای H2 ها یا زیربخش های اضافی در نظر بگیرید.

یک بررسی محتوا را اجرا کنید و محتوا را بهبود دهید

بررسی محتوا راهی مفید برای یافتن اینکه چه محتوایی به خوبی انجام می شود و چه محتوایی ارزش افزوده ندارد.

اگر محتوایی به سایت شما ارزش اضافه نمی کند، باید آن را حذف کنید. به همین سادگی.

اطمینان حاصل کنید که تصاویر از تگ Alt استفاده می کنند

همیشه به بهینه سازی سئو تصاویر توجه کنید. از نام‌گذاری مناسب تصاویر با نام‌گذاری توصیفی تا بهینه‌سازی اندازه و کیفیت، حوزه‌ای از سئو است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

باید مطمئن شوید که تصاویر اصلی در هر صفحه سایت شما از تگ های alt برای توصیف درست محتوای آن استفاده می کنند.

تگ‌های Alt نه تنها برای موتورهای جستجو در شناسایی تصاویر مفید هستند، بلکه برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند نیز مفید است.

بهبود لینک سازی داخلی

لینک های داخلی مسلماً یکی از تاکتیک های ایجاد لینک در بازاریابی سئو نادیده گرفته شده است. صرف زمان برای بهبود استراتژی لینک سازی داخلی سایت شما می تواند به سرعت به سود قابل توجهی منجر شود.

برخی از بازاریابان با افزودن حتی یک یا دو پیوند داخلی از صفحات معتبر در سایر نقاط سایت شما، بهبود های سریعی را می بینند.

یک مقدمه طوفانی و جذاب بنویسید

اگر نتوانید خوانندگان را متقاعد کنید که صفحه شما آنچه را که می‌خواهند ارائه می‌کند، آن‌ها سریع‌تر از آن‌چه فکر کنید دکمه برگشت را می‌زنند.

بهترین دفاع شما در برابر این یک مقدمه قانع کننده است.

معرفی خوب باید سه کار را انجام دهد:

  • با خواننده ارتباط برقرار کنید
  • ایجاد اعتماد
  • قول راه حلی برای مشکل کاربر بدهید


به یاد داشته باشید، اگر بازدیدکنندگان از مقدمه شما عبور نکنند، هرگز محتوای شما را نمی خوانند. و اگر هرگز محتوای شما را نخوانند، به مشتری شما تبدیل نمی‌شوند.

فهرست مطالب را اضافه کنید

فهرست مطالب پیوندهای انتقال به بخش های مختلف صفحه را ارائه می دهد.

اگرچه می‌توانید فهرستی از مطالب را به هر صفحه‌ای اضافه کنید، اما آنها برای محتوای طولانی که در غیر این صورت ممکن است پیمایش آن دشوار باشد، مناسب‌تر هستند. فهرست مطالب همچنین می تواند به شما کمک کند تا لینک های سایت را در SERP به نمایش آورید.

کامل ترین چک لیست سئو

راهنمای چک لیست سئو و آموزش نحوه انجام بررسی عمیق سئو که فقط کارشناسان با تجربه سئو می توانند انجام دهند.

این یک چک لیست کامل سئو است که به شما امکان می دهد که بررسی عمیق برای سئو هر وب سایتی را انجام دهید. من شخصاً هر بار که بررسی سئو انجام می دهم از این چک لیست استفاده می کنم. و شما را به استفاده از آن نیز دعوت می کنم!

این چک لیست احتمالاً حاوی عناصر فنی سئو است و همچنین چند عنصر فنی کمتر (اما همچنین بسیار مهم) مانند E-A-T را اضافه کردم.

راهنمای مرحله به مرحله چک لیست سئو

یک بررسی دستی از وب سایت خود انجام دهید

این یک تمرین عالی است که بررسی سئو خود را با بررسی دستی وب سایت و یادداشت برداری از آنچه توجه شما را جلب می کند، شروع کنید.

این یک کار قبل از بررسی سئو عالی است که به شما کمک می کند نگاهی متفاوت به داده های ارائه شده توسط ابزار های سئو داشته باشید. تجزیه و تحلیل اولیه شما در این مرحله به شما این امکان را می دهد که بعداً پس از جمع آوری داده ها از ابزارهای سئو، به راحتی سئو خود را بهبود دهید.

وب سایت را با استفاده از Semrush یا ابزار های سئو بررسی کنید

گام بعدی پس از بررسی دستی وب سایت و قبل از ورود به جزئیات، تجزیه و تحلیل وب سایت با استفاده از یکی از محبوب ترین ابزارهای سئو مانند Semrush یا Ahrefs است.

تجزیه و تحلیل وب سایت را اجرا کنید و به مواردی مانند معیارهای دامنه، بک لینک ها، دید کلی، ترافیک ارگانیک، کلمات کلیدی ارگانیک و روند ترافیک توجه کنید تا یک «احساس» کلی به دست آورید. این یک مرحله ضروری است!

بک لینک های سایت را بررسی کنید

شما باید حداقل یک تجزیه و تحلیل عمومی برای بک لینک انجام دهید. اگر وب سایت درگیر لینک سازی با کیفیت پایین است، پس شما – به عنوان یک حسابرس – باید در مورد آن بدانید زیرا این امر می تواند تأثیر منفی بر عملکرد کلی و سئو داشته باشد.

می‌توانید با استفاده از Semrush یک بررسی لینک کلی انجام دهید که بک لینک را گروه‌بندی می‌کند و پیوندهای با کیفیت پایین را نشان می‌دهد. به یاد داشته باشید که این فقط یک ابزار است و بررسی انسانی شما در اینجا ضروری است.

CMS وب سایت را بررسی کنید

به احتمال زیاد وب سایتی که در حال بررسی آن هستید از CMS (سیستم مدیریت محتوا) استفاده می کند. و شانس خوبی وجود دارد که وردپرس باشد (که در حال حاضر تقریباً 40٪ وب سایت ها را تامین می کند).

با این حال، شما – به عنوان یک حسابرس – باید بدانید که وب سایت از چه CMS استفاده می کند تا بتوانید توصیه های مربوطه را در مورد چگونگی رفع، به عنوان مثال، برخی از مشکلات خاص CMS ارائه دهید.

ارائه دهنده هاست وب سایت را بررسی کنید

بهتر است که ارائه دهنده هاست وب سایت را بشناسید. با این دانش، می توانید توصیه های دقیق و مرتبطی در مورد مواردی مانند نحوه تنظیم تنظیمات سرور خاص یا نحوه افزودن گواهی SSL ارائه دهید.

با فرض اینکه قبلاً تجربه ای دارید، فوراً متوجه خواهید شد که آیا یک ارائه دهنده میزبانی مناسب برای این وب سایت مناسب است یا خیر.

بررسی CMS هاست وب سایت، یک مرحله مهم در چک لیست سئو
بررسی CMS هاست وب سایت، یک مرحله مهم در چک لیست سئو

بررسی کنید که آیا وب سایت در هاست اشتراکی است یا خیر

نظرات در مورد اینکه آیا هاست اشتراکی می تواند یا نمی تواند بر رتبه وب سایت تأثیر بگذارد بسیار متفاوت است. به هر حال، همیشه خوب است بدانید که آیا وب سایت از هاست اشتراکی استفاده می کند و چه وب سایت های دیگری در همان IP هستند. برای یادگیری آن، باید بررسی دامنه IP معکوس را انجام دهید.

بررسی سایت های میزبانی شده روی آی پی
بررسی سایت های میزبانی شده روی آی پی

تاریخچه دامنه را بررسی کنید

شما نمی توانید بررسی کامل سئو وب سایت را بدون دانستن تاریخچه آن بدست آورید. مطمئن شوید که سن دامنه، تاریخچه ثبت کننده آن و ثبت کننده فعلی آن را بررسی کنید.

اطلاعات تاریخچه دامنه گوگل
اطلاعات تاریخچه دامنه گوگل

یک ابزار ساده مانند WhoISrequest به شما امکان می دهد تاریخچه دامنه را بررسی کنید.

ابزار Wayback را بررسی کنید

علاوه بر تاریخچه دامنه، دانستن اینکه وب سایت در گذشته چگونه بوده و چه نوع محتوایی داشته است، بسیار خوب است. این دانش به شما امکان می‌دهد تشخیص دهید که آیا طراحی مجدد یا تغییر مهم دیگری در وب‌سایت صورت گرفته است یا نه.

می‌توانید از Wayback Machine استفاده کنید تا ببینید که وب‌سایت در گذشته چگونه بوده است.

بررسی کنید که آیا سایت اخیراً دچار تغییر یا طراحی مجدد شده است

خوب است بدانید که آیا باز طراحی سایت انجام شده است، به خصوص اگر در حال بررسی آن هستید تا دلایل از دست دادن ترافیک را بیابید. برای بررسی اینکه آیا تغییراتی در طراحی مجدد صورت گرفته است، می‌توانید از Wayback Machine نیز استفاده کنید.

بررسی کنید که آیا وب سایت دارای سرچ کنسول باشد

باورش سخت است اما من هنوز با وب سایت هایی برخورد می کنم که حتی یک حساب سرچ کنسول گوگل راه اندازی نکرده اند! حتما یک حساب سرچ کنسول گوگل برای وب سایت راه اندازی کنید.

گزارش Performance سرچ کنسول را بررسی کنید

برای دریافت نمای کلی از عملکرد وب سایت در گوگل، گزارش Performance را باز کنید. معیارها را بررسی کنید، مانند کل کلیک‌ها، کل نمایش‌ها، میانگین موقعیت و میانگین CTR.

محدوده تاریخ را روی 12 ماه گذشته تنظیم کنید. به تغییر روند ترافیک توجه کنید.

گزارش عملکرد کنسول جستجوی گوگل اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد سایت شما در جستجوی ارگانیک به شما می دهد.
گزارش عملکرد کنسول جستجوی گوگل اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد سایت شما در جستجوی ارگانیک به شما می دهد.

گزارش Coverage را بررسی کنید

گزارش Coverage به شما موارد زیر را نشان می دهد:

  • چه صفحات وب ایندکس می شوند و می توانند در گوگل ظاهر شوند
  • و چه صفحات وب از گوگل حذف شده اند و چرا

  • از نقطه نظر فنی سئو، این یک گزارش بسیار مهم است.

نقشه های سایت XML را بررسی کنید

اکنون در سرچ کنسول به Index > Sitemaps بروید تا بررسی کنید که آیا نقشه سایت XML یا فهرست نقشه سایت به گوگل ارسال شده است یا خیر.

اگر در قسمت Status Success را مشاهده کردید، نقشه سایت با موفقیت پردازش شده است. همچنین می توانید روی نقشه سایت خاصی کلیک کنید تا جزئیات آن را ببینید.

Removals ها را بررسی کنید

همچنین می‌خواهید بدانید که آیا شخصی عمداً یا ناخواسته درخواست حذف محتوای وب‌سایت را کرده است. به سادگی به Index > Removal بروید و ببینید چه اطلاعاتی وجود دارد.

Enhancements را بررسی کنید

گام بعدی این است که بررسی کنید آیا بهبودهایی وجود دارد که باید انجام شوند. به سادگی به قسمت Enhancements بروید و به هر عنصر لیست شده در آنجا نگاهی بیندازید.

اینها عناصر مهم سئو هستند، مانند Core Web Vitals، Mobile Usability، Breadcrumbs، FAQ، و موارد دیگر (بسته به نوع داده های ساختار یافته استفاده شده در وب سایت).

من نگاهی دقیق به Core Web Vitals و Mobile Usability خواهم انداخت. همه اینها گزارش های بسیار مهمی هستند که باید به خوبی درک کنید.

گزارش صفحه Experience را بررسی کنید

Google Search Console اخیراً یک گزارش جدید دریافت کرده است که می‌توانید آن را در بخش جدید Experience که اکنون دارای سه گزارش است پیدا کنید:Page Experience، Core Web Vitals و Mobile Usability.

به Page Experience بروید تا ببینید آیا سایت با تمام سیگنال‌های تجربه صفحه Google مطابقت دارد یا خیر. در حالت ایده آل، شما باید فضای سبز زیادی را در اینجا ببینید!

گزارش Experience سرچ کنسول گوگل
گزارش Experience سرچ کنسول گوگل

بررسی کنید که آیا وب سایت دارای مشکلات امنیتی است

اقدامات دستی بد هستند و همچنین مسائل امنیتی. برای بررسی اینکه آیا وب سایت این مشکل را دارد، به Security & Manual Actions > Security مسائل بروید. در صورت وجود خطای امنیتی آن را برطرف کنید.

پیشنهاد: افزایش امنیت وب سایت

لینک ها را بررسی کنید

شما باید یک نمای کلی از بک لینک ها در سرچ کنسول داشته باشید. می‌توانید این داده‌ها را با داده‌های ابزارهایی مانند Ahrefs یا Semrush یا MOZ بررسی و مقایسه کنید.

وظیفه شما اکنون این است که به قسمت Links در زیر ابزارها و گزارش های Legacy بروید. جداول را با داده های پیوندهای خارجی و داخلی خواهید دید.

در اینجا چیزی است که باید انجام دهید:

  • بررسی کنید که برگه Top linked pages چه می گوید و آیا یک یا چند URL خاص وجود دارد که در مقایسه با سایر صفحات وب وب سایت دارای تعداد بسیار زیادی پیوند هستند.
  • اطلاعات فوق را با اطلاعاتی که در سایت های پیوند دهنده برتر مشاهده می کنید، پوشش دهید. آیا اکثر لینک ها فقط از یک یا چند سایت می آیند؟
  • برگه متن پیوند بالا را تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که از متن های انکر تکست کلمه کلیدی با تطابق دقیق استفاده نمی شود. اگر آنها هستند، این می‌تواند یک خطا برای شما باشد.

گزارش آمار Crawl را بررسی کنید

گزارش آمار خزش گوگل به شما امکان می دهد نگاه عمیق تری به نحوه خزیدن گوگل در وب سایت داشته باشید.

به تنظیمات بروید و سپس در قسمت Crawling روی OPEN REPORT در کنار Crawl stats کلیک کنید.

گزارش آمار بودجه خزش به شما این امکان را می دهد که نگاهی گذرا به تعداد کل درخواست های خزش، حجم کل دانلود و میانگین پاسخ بیندازید. علاوه بر این، در بخش Hosts، اطلاعات مربوط به سلامت هاست خود را مشاهده خواهید کرد (اگر مشکلاتی با واکشی robots.txt، وضوح DNS یا اتصال به سرور وجود داشته باشد.)

در چک لیست سئو حتما بودجه خزش را بررسی کنید
در چک لیست سئو حتما بودجه خزش را بررسی کنید

فایل Disavow را بررسی کنید

هنگام بررسی وب سایت، ضروری است که بررسی کنید آیا فایل Disavow ارسال شده است یا خیر و آیا واقعاً لینک هایی را دارد که باید داشته باشد.

بررسی اینکه آیا فایل Disavow ارسال شده است یا خیر ضروری است، به خصوص اگر در حال بررسی وب سایتی هستید که بازدید ارگانیک خود را از دست داده است.

شما نمی توانید از Google Search Console به ابزار Disavow دسترسی پیدا کنید زیرا این ابزار پیشرفته ای است که در صورت استفاده نادرست می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. شما فقط می توانید آن را در گوگل پیدا کنید.

وظیفه شما در اینجا این است که بررسی کنید آیا فایل Disavow ارسال شده است یا خیر و در صورت امکان به محتوای آن نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که به درستی و در راستای هدف خود استفاده شده است.

بررسی کنید که آیا سایت دارای حساب Google Analytics است یا خیر

اگر پاسخ شما خیر است، می توانید از بقیه سوالات این بخش صرف نظر کنید. در عوض، وظیفه شما این است که یک حسابGoogle Analytics برای وب سایت راه اندازی کنید.

بررسی کنید که سایت چگونه ترافیک جذب می کند

برای بررسی آن در Google Analytics، به Acquisition >Overview بروید. جستجوی ارگانیک باید بیشترین ترافیک را به همراه داشته باشد. سایر منابع ترافیک را نیز بررسی کنید تا دید کافی روس ترافیک سایت پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *