طراحی سایت موبایل اول چیست؟ - وب تمیم

اگر می‌پرسید چرا طراحی سایت موبایل اول مهم است، این واقعیت را در نظر بگیرید که تقریباً نیمی از افراد خود را «معتاد» به تلفن‌های همراه می‌دانند. ما با موبایل کدهای QR را اسکن می‌کنیم، از نقشه و جی‌پی‌اس استفاده می‌کنیم، عکس می‌گیریم، و هر روز با تلفن‌هایمان اینترنت را مرور می‌کنیم. احتمالاً در حال حاضر در حال خواندن این مطلب در تلفن همراه خود هستید.

با توجه به اینکه بیش از 80 درصد از کاربران اینترنت در دستگاه های تلفن همراه وب گردی می کنند و تا 70 درصد از ترافیک وب از دستگاه های تلفن همراه می آید، شما باید طراحی سایت خود را برای استفاده از تلفن همراه بهینه کنید. صرف نظر از ماهیت وب سایت شما، چه وبلاگ، یک فروشگاه آنلاین یا وب سایت کسب و کار دارید، طراحی با رویکرد اول تلفن همراه تضمین می کند که سایت شما انتظارات کاربران تلفن همراه شما را در مورد سرعت، ظاهر، سهولت پیمایش و تجربه کلی کاربر برآورده می کند.

اهمیت طراحی سایت موبایل اول - وب تمیم
اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو – وب تمیم

در این مقاله، در وب تمیم بررسی میکنیم که طراحی سایت موبایل اول چیست، چرا اهمیت دارد و چگونه می‌توانید آن را هنگام طراحی وب‌سایت پیاده‌سازی کنید، خواهیم گفت.

طراحی سایت موبایل اول چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، طراحی موبایل اول به فلسفه طراحی وب سایت بر اساس نیازهای کاربران موبایل اشاره دارد. طراحی وب‌سایت موبایل اول از همان ابتدا محدودیت‌های صفحه‌های کوچک‌تر را برای تجربه بهتر کاربر تلفن همراه در نظر می‌گیرد.

این رویکرد طراحی سایت اول موبایل در سایت زمانی که یک طراح یک طرح‌بندی وب‌سایت به‌طور خاص برای موبایل ایجاد می‌کند و بعداً با صفحه‌های بزرگ‌تر سازگار می‌شود به نکمیل می رسد.

بهترین پلتفرم طراحی سایت

بررسی 7 دلیل که چرا وردپرس بهترین پلتفرم طراحی سایت است

یک کاربر می تواند از ابعاد دستگاه فقط محتوای بسیار زیادی به دست آورد. به عنوان مثال، یک بازدیدکننده فضای کافی برای مشاهده و مصرف محتوای یک وب سایت در یک مانیتور مک 27 اینچی دارد. با این حال، کاربر دیگری که سایت شما را روی صفحه نمایش آیفون 11 یا گلکسی 12 خود مشاهده می کند، تجربه ای کاملا متفاوت خواهد داشت.

طراحی تطبیقی و ریسپانسیو

طراحان هنگام طراحی وب سایت موبایل از دو رویکرد اصلی استفاده می کنند: واکنش گرا و تطبیقی. اجازه دهید به سرعت به تفاوت آنها بپردازیم:

اشتباهات در طراحی سایت ریسپانسیو

6 اشتباه رایج در طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی وب تطبیقی (AWD): از طرح بندی های ثابت استفاده می کند و بهترین گزینه را برای اندازه صفحه نمایش کاربر انتخاب می کند. انطباق ها محدود به چیزی است که طراح وب (یا سازنده وب سایت) ایجاد کرده است. طراحی‌های وب تطبیقی با این نماهای استاندارد مطابقت دارند. 320 px، 480 px، 760 px، 960 px، 1200 px و 1600 px.

طراحی وب ریسپانسیو (RWD): به طور خودکار یک سایت را پنهان، کوچک یا بزرگ می کند تا نمایش در هر دستگاهی (موبایل یا دسکتاپ) بهبود یابد. طراحی ریسپانسیو به طور روان ظاهر وب سایت را با توجه به اندازه پنجره مرورگر تنظیم می کند.

چرا طراحی سایت اول موبایل مهم است؟

فناوری تلفن همراه به طور مداوم در حال پیشرفت است و نحوه مدیریت زندگی روزمره ما را تغییر می‌دهد. در واقع، سونی پیش‌بینی می‌کند که گوشی‌ها به زودی از دوربین‌های DSLR پیشی می‌گیرند و روز به روز موبایل ها فراگیر تر خواهند شد.

طراحی سایت موبایل-اول به دلایل زیر اهمیت دارد:

1-بهبود تجربه کاربری با طراحی UX

روند دستگاه های تلفن همراه چالش ها و فرصت ها را برای UX و طراحان وب نشان می دهد. با این حال، طراحی مبتنی بر موبایل در هسته خود، تجربه کاربر را در اولویت قرار می دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، وب‌سایت‌های قالب‌بندی شده با موبایل ذاتا تجربه کاربری بهینه‌شده تری را ارائه می‌کنند.

اشتباه UX در وب سایت فروشگاهی

بررسی 3 اشتباه UX در وب سایت فروشگاهی

2-قابلیت دسترسی

طراحی موبایل اول به کاربران کنترل بیشتری بر روی زمان و مکان دسترسی به یک وب سایت می دهد.
به عنوان مثال، طراحی اولین موبایل، یادگیری الکترونیکی را در دسترس و قابل استفاده می‌کند، زیرا کاربران تلفن همراه می‌توانند از دستورات صوتی استفاده کنند یا در حین رانندگی یا ورزش به محتوا گوش دهند و در غیر این صورت زمان خود را صرف یادگیری کنند.

3-عملکرد بهتر وب سایت

بهینه سازی موبایل یک اصل اصلی عملکرد وب سایت است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که وقتی سرعت سایت موبایل 0.1 ثانیه بهبود می یابد، نرخ تبدیل تا 8.4٪ بهبود می یابد. ناگفته نماند که گوگل بیش از یک دهه است که از ایندکس موبایل اول استفاده کرده است، در درجه اول صفحاتی را که به فلسفه اول موبایل پایبند هستند خزیده و ایندکس می کند.

اساساً، هرچه سایتی را برای استفاده از تلفن همراه بهتر طراحی کنید، استفاده آسان‌تر و عملکرد بهتری خواهید داشت.

4-مقیاس پذیری

رویکرد اول موبایل به شما کمک می کند طراحی خود را در دستگاه های مختلف مقیاس بندی کنید. وقتی ایده‌ای را در تلفن همراه مفهوم‌سازی می‌کنید، تنظیم محتوای خود برای رفع نیازهای دسکتاپ آسان‌تر می‌شود. برای مثال، اضافه کردن عناصر وب‌سایت به نسخه دسک‌تاپ (که دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر است) آسان‌تر از حذف آن‌ها برای جا دادن به سایت تلفن همراه شما است.

طراحی اول موبایل = ابتدا محتوا

همیشه به یاد داشته باشید که محتوا هنگام طراحی با ذهنیت اول از طریق تلفن همراه کلیدی است. کاربرانی که سایت شما را در تلفن همراه مشاهده می کنند فضای کمتری نسبت به یک مانیتور دسکتاپ دارند، بنابراین شما باید به طور استراتژیک تصمیم بگیرید که چه محتوایی را تولید کنید.

هر محتوایی که می‌توانیم در دسترس کاربران قرار دهیم تا روی دستگاه تلفن همراه خود ببینند، یک انتخاب مهم است. نمایش محتوا به روش های مختلف اهمیت دارد. به عنوان مثال، استفاده از چرخ فلک به جای پیمایش، یا اسکرول عمودی در مقابل افقی، همگی می توانند بر تجربه کاربر در تلفن همراه تأثیر بگذارند.

از آنجایی که کاربران موبایل محتوا را با ماوس یا صفحه کلید مشاهده نمی کنند، طراحان وب باید محتوا را به راحتی قابل بررسی کنند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از حرکات اسکرول در تلفن همراه، جلوه های شناور در این دستگاه ها بهینه نیست. همچنین تب ها یا منوهای جمع شونده می توانند فضا را به حداکثر برسانند و محتوا را در دسترس کاربران موبایل قرار دهند.

اصول طراحی سایت اول موبایل

این عناصر کلیدی را هنگام طراحی وب سایت با رویکرد اول موبایل در نظر بگیرید.

  • اول محتوا همیشه ابتدا محتوای خود را در نظر بگیرید و از نظر استراتژیک آنچه را که مهمتر است انتخاب کنید. بازدیدکنندگان محتوای هدر شما را هم در سایت موبایل و هم در سایت دسکتاپ شما می بینند، بنابراین مطمئن شوید که فوراً هویت برند شما را منتقل می کند. برای مثال، نسخه دسکتاپ شما ممکن است شامل تصاویر تزئینی اضافی برای بینندگان باشد، اما در نسخه موبایل، باید مطمئن شوید که تصاویری که نمایش می‌دهید، هویت برند شما را به بهترین شکل نشان می‌دهد، مانند لوگو و تصاویر محصول.
  • با پیروی از نکات ناوبری استراتژیک وب سایت مانند افزودن CTAهای واضح و انتخاب منوهای مناسب، به کاربران کمک کنید در سایت تلفن همراه خود حرکت کنند و محتوای شما را بررسی کنند. بسیاری از طراحان منوی همبرگر را انتخاب می کنند تا از فضای قابل استفاده روی صفحه نمایش موبایل نهایت استفاده را ببرند.
  • هنگام طراحی طرح وب سایت خود برای کاربران موبایل، سلسله مراتب وب سایت را در نظر بگیرید. محتوای وب سایت خود را با افزودن منو ها و زیر سربرگ ها، استفاده از فضای سفید مناسب، ایجاد بلوک های تصویر و بهینه سازی ابزارهای ناوبری، به دقت طراحی کنید.
  • رابط کاربر پسند: فراتر از محتوا و تصاویر، اطمینان حاصل کنید که طراحی سایت اول موبایل شما کاربرپسند است. به عنوان مثال، کاربران تلفن همراه به دوربین، صفحه نمایش لمسی، تشخیص انگشت و چهره و همچنین فیلدهای تکمیل خودکار دسترسی مستقیم دارند. این بدان معنی است که شما باید به دکمه های وب سایت خود توجه کنید، زیرا یک کاربر سایت تلفن همراه شانس بیشتری برای کلیک کردن روی دکمه اشتباه خواهد داشت.
  • تست روی دستگاه های واقعی قبل از انتشار: سایت تلفن همراه خود را بر روی دستگاه های واقعی آزمایش کنید تا درک کنید که کاربر شما چگونه سایت شما را تجربه خواهد کرد. آن را در اندازه‌های مختلف صفحه نمایش و دستگاه‌های مختلف امتحان کنید تا تفاوت‌های بین آنها را مشاهده کنید.

طراحی سایت موبایل اول وب تمیم

اگر طراحی سایت مشتری محور برای شما مهم است. می توانید طراحی وب سایت موبایل اول خود را به وب تمیم بسپارید. کافیست با ما تماس بگیرید!

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *