تفاوت بین دامنه ارجاع دهنده یا referring domain و بک لینک - وب تمیم

تفاوت بین referring domain و بک لینک چیست؟ بخش بزرگی از سئو وب سایت این است که از وب سایت های مختلف بک لینک دریافت کنید. دامنه های ارجاع دهنده یا (referring domain) و بک لینک ها بر کیفیت لینک و نتیجه شما تأثیر می گذارد.

بسیاری از سئوکار ها در مورد تفاوت بین این دو اصطلاح مطمئن نیستند. دامنه های ارجاع دهنده وب سایت هایی هستند که به سایت شما لینک می دهند، در حالی که بک لینک ها لینک هایی از سایر سایت ها به سایت شما هستند.

تفاوت بین دامنه ارجاع دهنده یا referring domain و بک لینک
تفاوت بین دامنه ارجاع دهنده یا referring domain و بک لینک

بنابراین، ارجاع دامنه ها در مقابل بک لینک ها – کدام یک اهمیت بیشتری دارد؟ در ادمه همراه وب تمیم باشید.

در این پست به بررسی دامنه های ارجاع دهنده و بک لینک ها و نحوه اثرگذاری هر دو بر روی سئو وب سایت می پردازیم. در ادامه همراه وب تمیم باشید.

دامنه ارجاع دهنده یا referring domain در مقابل بک لینک

اگرچه دامنه های ارجاع دهنده و بک لینک ها ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما بین این دو تفاوت وجود دارد. درک هر یک به شما کمک می کند تا استراتژی سئو خود را بهتر هدف قرار دهید.

در ادامه اصول ارجاع دامنه ها و بک لینک ها را پوشش می دهیم.

دامنه ارجاع دهنده یا referring domain چیست؟

دامنه ارجاع دهنده سایتی است که به صفحه یا وب سایت شما لینک می دهد. اگر سه بار وب سایت X به وب سایت شما پیوند دارد. سپس X به یک دامنه ارجاع دهنده برای وب سایت شما تبدیل می شود.

اعتبار دامنه یا DA یکی دیگر از جنبه های مهم برای تعیین کیفیت دامنه های ارجاع دهنده است. این عدد امتیازی از 100 است که به اعتبار دامنه اشاره دارد. گوگل اعتبار دامنه را از طریق معیارهای زیر تعیین می کند:

  • عملکرد سئو
  • تعداد بک لینک ها و کیفیت آنها
  • کیفیت محتوا
  • سیگنال های اجتماعی و ترافیک

داشتن تعداد بالای دامنه های ارجاع دهنده از سایت هایی با اعتبار دامنه بالا می تواند به سئو کمک کند زیرا سایر وب سایت ها و گوگل سایت شما را ارزشمند و قابل اعتماد می بینند. اگر از وب سایتی با اعتبار دامنه بالا بک لینک دریافت کنید، گوگل می بیند که سایت های معتبر به شما اعتماد می کنند و این امر سئو شما را تقویت می کند.

بک لینک چیست؟

بک لینک لینکی است از یک سایت به سایت شما داده شده است. این سایت می تواند شامل لینک هایی به خدمات شما، پست های وبلاگ، پست های محصولات و موارد دیگر باشد. نویسندگان بک لینک ها را با یک هایپرلینک در متن جاسازی می کنند، اما می توانند در تصاویر، ویدیوها، دکمه ها و موارد دیگر نیز باشند.

بک لینک مفید است اگر:

  • از یک منبع معتبر می آید
  • مردم را به وب سایت شما هدایت می کند
  • به یک سرویس یا صفحه مهم اشاره می کند

تفاوت بین دامنه ارجاع دهنده یا referring domain و بک لینک

بک لینک ها فقط نشان دهنده لینک هستند، در حالی که دامنه های ارجاع دهنده لینک سایت را به شما توضیح می دهند.

شما می توانید تا حد امکان بک لینک داشته باشید و می توانید چندین بک لینک از یک دامنه ارجاع دهنده داشته باشید. اگر از وب‌سایتی پنج بار به وب‌سایت شما پیوند داده شود، شما پنج بک لینک و یک دامنه ارجاع دهنده دارید.

شما همچنین می توانید به صفحات دیگر در سایت خود لینک دهید، اما این صفحات به جای بک لینک به عنوان لینک های داخلی شناخته می شوند.

چرا تفاوت بین بک لینک و دامنه ارجاع دهنده اهمیت دارد؟

درک بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده می تواند به شما کمک کند تا شیوه های سئوی خود را هدف قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که معیارهای مناسب را بررسی می کنید. افزایش بک لینک های شما کافی نیست – داشتن بک لینک های متعدد از دامنه های ارجاع مختلف بهترین استراتژی در سئو است.

با دامنه های مرجع معتبر و بک لینک های متعدد، می توانید از پیشرفت های سئو زیر برخوردار شوید:

  • افزایش ترافیک: افراد می توانند سایت شما را در مکان های بیشتری نسبت به نتایج جستجو پیدا کنند. بک لینک ها به مخاطبان دیگر اجازه می دهد تا وب سایت شما را کشف کنند، ترافیک و نرخ تبدیل احتمالی شما را افزایش می دهند.
  • اعتبار بهبود یافته: هنگامی که چندین سایت معتبر به صفحات شما لینک می دهند، کاربران (و گوگل) متوجه می شوند که سایت شما معتبر است. گوگل به احتمال زیاد به سایت شما در هنگام سرچ کاربران اشاره می کند.
  • رتبه بندی بالاتر: مهمتر از همه، بک لینک از دامنه های با کیفیت می تواند به سایت شما کمک کند تا رتبه بالاتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) داشته باشد. همانطور که گوگل متوجه ارتباط شما با سایت های دیگر می شود، شما را بالاتر از سایت هایی با بک لینک های کمتر یا با کیفیت پایین قرار می دهد.

نحوه بررسی دامنه های ارجاع دهنده و بک لینک ها

ابزارهای آنلاین بررسی دامنه های ارجاع دهنده شما را آسان می کنند. Ahrefs یا MOZ ابزارهای مناسبی هستند که میتوانید این موارد را چک کنید.

برای بررسی بک لینک های خود می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Ahrefs: به جای کلیک بر روی برگه “Referring domains”، گزارش “Backlinks” را انتخاب کنید تا بک لینک های صفحه خود را ببینید. همچنان می‌توانید رتبه‌بندی دامنه و URL را ببینید.
  • Moz Link Explorer: این ابزار به شما امکان می دهد فرصت های لینک سازی را کشف کرده و هر لینک شکسته شده را به سایت خود اصلاح کنید. می توانید به ابزارهای رایگان دسترسی داشته باشید یا برای ویژگی های بیشتر هزینه اشتراک ماهانه بپردازید.
  • SEMRush Backlink Analytics: SEMRush یک ابزار رایگان برای کمک به بررسی بک لینک ها و تجزیه و تحلیل داده های رقبا ارائه می دهد. می توانید URL های تک یا کل صفحات را تجزیه کنید و کیفیت و نوع هر پیوند را تعیین کنید.


اگر بک لینک هایی می بینید که نمی خواهید، از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید تا اگر فکر می کنید می توانند به سئوی شما آسیب بزنند، آنها را حذف کنید. اگر تعداد زیادی لینک از وب‌سایت‌های اسپم دارید که می‌تواند بر رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارد، این ابزار گوگل برای شا مفید است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *