11 نکته سئو برای رفع مشکل ایندکس نشدن - وب تمیم

رفع مشکل ایندکس نشدن: مشکلات ایندکس واقعاً می تواند وب سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث کاهش رتبه شما شود. این 11 ترفند و نکته سئو برای رفع مشکل ایندکس سایت خود در وب تمیم بررسی کنید!

پروژه سئو دارای بخش های متغییر زیادی است که معمولا، به محض اینکه بهینه سازی بخشی از یک وب سایت را به پایان رساندیم، باید به سراغ بهینه سازی قسمتی دیگر در سئو برویم.

هنگامی که از مرحله اولیه سئو خارج شدید و احساس کردید که تجربه واقعی سئو را کسب کردید، ممکن است احساس کنید که مواردی وجود دارد که می توانید زمان کمتری را برای اصلاح آنها اختصاص دهید.

ایندکس نشدن محتوا می‌توانند یک چالش مهم سایت شما باشد، اما فراموش کردن آنها یک اشتباه است. پس با ترفند هایی که وب تمیم به شما می‌گوید، از شر مشکلات ایندکس برای سایت خود رها شوید.

همیشه می‌گوییم که یک وب سایت با مشکل ایندکس نشدن سایتی است که مقصرش تنها خودش است. آن وب‌سایت ناخواسته به گوگل می‌گوید که صفحاتش را رتبه‌بندی نکند، زیرا به درستی بارگذاری نمی‌شوند، محتوای منظم و قوی ندارند یا بارها ریدایرکت می‌شوند.

مشکل ایندکس نشدن می‌تواند باعث افت شدید رتبه شما و کاهش سریع ترافیک سایت شما شود.

در این پست، 11 نکته را به شما ارائه می‌دهم که برای رفع مشکل ایندکس نشدن وب‌سایت‌تان باید در نظر بگیرید.

ردیابی وضعیت Crawl با سرچ کنسول Google

خطاها در وضعیت خزیدن شما می تواند نشان دهنده یک مشکل عمیق تر در سایت شما باشد.

بررسی وضعیت خزیدن هر 30 تا 60 روز برای شناسایی خطاهای احتمالی که بر عملکرد کلی سئو و دیجیتال مارکتینگ سایت شما تأثیر می گذارد، مهم است.

این به معنای واقعی کلمه اولین مرحله سئو است. بدون آن، تمام تلاش های دیگر بیهوده است.

درست در نوار کناری، می‌توانید وضعیت خزیدن خود را در زیر برگه فهرست بررسی کنید.

نتایج خزش ربات گوگل در سرچ کنسول
نتایج خزش ربات گوگل در سرچ کنسول

حالا، اگر می‌خواهید دسترسی ربات خزنده گوگل به یک صفحه وب خاص را حذف کنید، می‌توانید مستقیماً به سرچ کنسول بگویید. اگر صفحه ای به طور موقت هدایت شود یا دارای خطای 404 باشد، این کار برای بهبود سئو شما مفید است.

پارامتر 410 یک صفحه را برای همیشه از فهرست حذف می کند، بنابراین مراقب استفاده از این گزینه حساس باشید.

خطاهای رایج crawler ها و راه حل ها

اگر وب سایت شما به اندازه کافی با خطای crawler مواجه است، ممکن است به یک راه حل آسان نیاز داشته باشد یا نشان دهنده یک مشکل فنی بسیار بزرگتر در سایت شما باشد.

رایج ترین خطاهای خزیدن که می بینم عبارتند از:

  • خطاهای DNS
  • خطاهای سرور
  • خطاهای Robots.txt
  • خطاهای 404

برای تشخیص برخی از این خطاها، می توانید از ابزار URL Inspection استفاده کنید تا ببینید گوگل چگونه سایت شما را مشاهده می کند.

خطا در واکشی و رندر صحیح یک صفحه می تواند نشان دهنده یک خطای عمیق DNS باشد که باید توسط ارائه دهنده DNS شما برطرف شود.

تاثیر CDN بر سئو

 ابزار URL Inspection
ابزار URL Inspection

رفع خطای سرور مستلزم تشخیص یک خطای خاص است. رایج ترین خطاها عبارتند از:

  • Timeout.
  • Connection refused.
  • Connect failed.
  • Connect timeout.
  • No response.


اغلب اوقات، یک خطای سرور معمولا موقتی است، اگرچه یک مشکل دائمی می تواند شما را ملزم کند که مستقیماً با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.

از طرف دیگر، خطاهای Robots.txt می تواند برای سایت شما مشکل ساز باشد. اگر فایل robots.txt شما خطای 200 یا 404 را برمی گرداند، به این معنی است که موتورهای جستجو در دسترسی به این فایل با مشکل مواجه هستند.

رفع سریع این خطاها باعث می شود که دفعه بعد که موتورهای جستجو در سایت شما می خزند، همه صفحات هدف شما خزیده شده و سریع ایندکس می شوند.

طراحی سایت مناسب برای موبایل

با آمدن ایندکس mobile-first، باید صفحات خود را نیز بهینه کنیم تا نسخه های سازگار با موبایل در ایندکس موبایل نمایش داده شود.

خبر خوب این است که اگر نسخه ای مناسب برای موبایل وجود نداشته باشد، یک نسخه رومیزی همچنان ایندکس می شود و در زیر فهرست موبایل نمایش داده می شود. خبر بد این است که رتبه شما ممکن است در نهایت آسیب ببیند.

ترفندهای فنی زیادی وجود دارد که می تواند فوراً وب سایت شما را سازگارتر با موبایل کند، از جمله:

  • پیاده سازی طراحی وب سایت واکنش گرا.
  • درج متا تگ viewpoint در محتوا.
  • کوچک کردن منابع روی صفحه (CSS و JS).
  • برچسب گذاری صفحات با حافظه پنهان AMP.
  • بهینه سازی و فشرده سازی تصاویر برای بارگذاری سریعتر.
  • کاهش اندازه عناصر UI در صفحه.

مطمئن شوید که وب سایت خود را بر روی یک پلت فرم تلفن همراه آزمایش کنید و آن را از طریق Google PageSpeed Insights تست کنید. سرعت صفحه یک عامل مهم رتبه بندی است و می تواند بر سرعتی که موتورهای جستجو می توانند سایت شما را بخزند تأثیر بگذارد.

رفع مشکل ایندکس نشدن با محتوای به ورز

اگر به طور منظم محتوای جدید تولید کنید، موتورهای جستجو به طور منظم سایت شما را می خزند.

تولید محتوا به صورت منظم به موتورهای جستجو سیگنال می دهد که سایت شما دائما در حال بهبود و انتشار محتوای جدید است و بنابراین برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر خود نیاز به خزیدن بیشتر دارد.

یک نقشه سایت برای هر موتور جستجو ارسال کنید

یکی از بهترین نکات برای نمایه سازی تا به امروز، ارسال نقشه سایت به کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ است.

می توانید با استفاده از یک مولد نقشه سایت یک نسخه XML ایجاد کنید یا به صورت دستی در کنسول جستجوی گوگل با برچسب گذاری نسخه متعارف هر صفحه که حاوی محتوای تکراری است، یک نسخه ایجاد کنید.

لینکسازی خود را بهینه کنید

ایجاد یک معماری لینکسازی منسجم برای اطمینان از اینکه وب سایت شما نه تنها به درستی ایندکس شده است، بلکه به درستی سازماندهی شده است، بسیار مهم است.

لینک سازی داخلی برای بهبود سئو

نکات مهم در لین کسازی داخلی در سئو

ایجاد دسته‌های خدمات اصلی که در آن صفحات وب مرتبط می‌توانند قرار گیرند، می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای صفحه وب را به‌درستی تحت دسته‌های خاصی فهرست‌بندی و ایندکس کنند.

لینک سازی خارجی به صفحات هدف

اگر یک صفحه وب در سایت شما یا یک زیر دامنه به صورت مجزا ایجاد شده است یا خطایی مانع از خزیدن آن می شود، می توانید با به دست آوردن بک لینک در یک دامنه خارجی، آن را ایندکس کنید.

این یک استراتژی بسیار مفید برای تبلیغ محتوای جدید در وب سایت شما و ایندکس شدن سریعتر آن است.

برای انجام این کار مراقب انتشار محتوا باشید، زیرا موتورهای جستجو ممکن است صفحات اشتراکی را نادیده بگیرند و اگر به درستی متعارف نشده باشند، می تواند خطاهای تکراری ایجاد کند.

حجم فایل های را به حداقل برسانید و زمان بارگذاری را افزایش دهید

مجبور کردن موتورهای جستجو برای خزیدن تصاویر بزرگ و بهینه نشده، بودجه خزیدن شما را از بین می برد و از ایندکس شدن سایت شما به دفعات جلوگیری می کند.

موتورهای جستجو نیز در خزیدن برخی کد های داخلی وب سایت شما مشکل دارند. به عنوان مثال، گوگل در طول تاریخ برای خزیدن جاوا اسکریپت مشکل داشته است.

حتی منابع خاصی مانند Flash و CSS می توانند عملکرد ضعیفی روی دستگاه های تلفن همراه داشته باشند و بودجه خزیدن شما را از بین ببرند.

بهبود سئو داخلی

11 نکته برای بهبود سئو داخلی

مطمئن شوید که با مدیریت سایت خود و بهینه سازی آن با به حداقل رساندن منابع موجود در صفحه، مانند CSS، صفحه وب خود را برای سرعت بهینه سازی کنید، به خصوص در تلفن همراه. همچنین می‌توانید ذخیره‌سازی و فشرده‌سازی را فعال کنید تا به ربات های گوگل کمک کنید تا سریع‌تر در سایت شما بخزند.

رفع صفحات با تگ Noindex

در طول سئو وب سایت شما، ممکن است منطقی باشد که یک برچسب noindex را در صفحاتی که ممکن است تکراری هستند یا فقط برای کاربرانی که اقدام خاصی انجام می دهند، اجرا کنید.

افزونه Yoast یا رنک مث برای وردپرس به شما این امکان را می دهد که به راحتی یک صفحه را از فهرست به noindex تغییر دهید. همچنین می توانید این کار را به صورت دستی در بکند صفحات سایت خود انجام دهید.

نرخ خزیدن سفارشی را تنظیم کنید

در نسخه قدیمی کنسول جستجوی گوگل، اگر ربات گوگل بر سایت شما تأثیر منفی می‌گذارند، می‌توانید سرعت خزیدن خود را کاهش داده یا سفارشی کنید.

این همچنین به وب‌سایت شما زمان می‌دهد تا در صورتی که طراحی مجدد یا قصد تغییرات خاصی داشته باشد، تغییرات لازم را انجام دهد.

نرخ خزیدن در سرچ کنسول قدیمی
نرخ خزیدن در سرچ کنسول قدیمی

حذف محتوای تکراری

داشتن حجم عظیمی از محتوای تکراری می تواند به میزان قابل توجهی سرعت خزیدن شما را کاهش دهد و مشکلات ایندکس نشدن ایجاد کند.

شما می توانید با Noindex کردن این صفحات یا قرار دادن یک برچسب ایندکس در صفحه ای که می خواهید ایندکس شود، این مشکلات را برطرف کنید.

در همین راستا، بهینه‌سازی متا تگ‌های هر صفحه جداگانه برای جلوگیری از اشتباه گرفتن صفحات مشابه توسط موتورهای جستجو به‌عنوان محتوای تکراری در خزیدن، سودمند است.

صفحاتی را که نمی خواهید ربات ها crawl کنند را مسدود کنید

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بخواهید از خزیدن موتورهای جستجو در یک صفحه خاص جلوگیری کنید. با روش های زیر می توانید این کار را انجام دهید:

  • قرار دادن تگ noindex
  • مسدود کردن URL در فایل robots.txt.
  • حذف کامل صفحه


این همچنین می تواند به خزیدن شما کمک کند به جای اینکه موتورهای جستجو را مجبور به انتشار محتوای تکراری کند، کارآمدتر عملیات ایندکس اجرا شود.

نتیجه گیری

وضعیت مشکل ایندکس نشدن وب سایت شما کم و بیش به این بستگی دارد که چقدر با سئوی خود به روز بوده اید.

اگر دائماً در حال دستکاری هستید، ممکن است این مسائل را قبل از اینکه از کنترل خارج شوند و شروع به تأثیرگذاری بر رتبه شما کنند، شناسایی کرده باشید.

با این حال، اگر مطمئن نیستید، یک اسکن سریع در سرچ کنسول Google انجام دهید تا ببینید که وب سایت شما چگونه کار می کند.

نتایج واقعا می تواند موثر و مفید باشد!

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *