متن جایگزین تصویر یا alt text چیست - وب تمیم

در این راهنما، با متن جایگزین تصویر یا alt text (متن جایگزین) آشنا خواهید شد. بررسی خواهیم کرد که متن جایگزین تصویر چیست، چرا برای بهبود سئو وب سایت مهم است و نحوه استفاده صحیح از آن چگونه است.

این مقاله وب تمیم راهنمای بسیار کاربردی و دقیق است که حاوی نکات و توصیه هایی است که می توانید بلافاصله برای بهبود سئوی تصویر و دسترسی به وب سایت خود استفاده کنید.

متن جایگزین تصویر چیست؟

متن جایگزین (یا alt text)، که به عنوان alt تصویر یا تگ alt نیزشناخته می شود (که از نظر فنی درست نیست زیرا یک برچسب یا تگ نیست)، در واقع به سادگی یک قطعه متن است که تصویر را در کد HTML توصیف می کند.

متن جایگزین تصویر در قالب HTML اجرا می‌شود |  وب تمیم
متن جایگزین تصویر در قالب HTML اجرا می‌شود | وب تمیم | منبع تصویر

کاربرد متن جایگزین تصاویر چیست؟

اولین عملکرد متن جایگزین توصیف تصویری است که بارگذاری نمی شود.

سال‌ها پیش، زمانی که اینترنت بسیار کندتر بود، متن جایگزین به شما کمک می‌کرد محتوای تصویری را که برای بارگذاری در مرورگر شما خیلی سنگین است، بشناسید.

امروزه، تصاویر به ندرت بارگذاری نمی شوند، اما اگر بارگذاری نشوند، این متن جایگزین است که به جای یک تصویر خواهید دید.

اما امروزه متن جایگزین هم برای ربات های موتور جستجو و هم برای افرادی که از صفحه خوان ها استفاده می کنند اهمیت زیادی دارد.

  • متن جایگزین تصاویر به افراد دارای معلولیت (به عنوان مثال، در استفاده از صفحه‌خوان‌ها) کمک می‌کند تا در مورد محتوای تصویر بیاموزند.
  • متن جایگزین همچنین به ربات های موتور جستجو کمک می کند تا محتوا و موضوع تصویر را درک کنند.

البته، متن جایگزین تصویر مانند هر عنصر سئوی دیگر، اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به اهمیت متن جایگزین بیندازیم.

چرا متن جایگزین تصویر یا alt text مهم است

وب سایت ها یک تجربه بصری هستند. پیدا کردن یک وب سایت بدون تصاویر یا عناصر گرافیکی دشوار است. به همین دلیل متن جایگزین تصویر بسیار مهم است.

متن جایگزین به ترجمه محتوای تصویر به کلمات کمک می‌کند. بنابراین تصویر را برای مخاطبان وسیع‌تری از جمله افراد دارای معلولیت و ربات‌های موتور جستجو که هنوز به اندازه کافی هوشمند برای درک کامل هر تصویر، زمینه آن و معنای آن نیستند، در دسترس قرار می‌دهد.

چرا متن جایگزین تصاویر برای سئو مهم است؟

متن جایگزین یک عنصر مهم در بهینه سازی سئو داخلی است.

بهینه سازی متن جایگزین تصویر مناسب باعث می شود وب سایت شما شانس بیشتری برای رتبه بندی در جستجوی تصاویر گوگل داشته باشد. بله، متن جایگزین تصویر یک فاکتور رتبه بندی برای جستجوی تصویر گوگل است.

بسته به جایگاه و ویژگی وب سایت شما، ترافیک جستجوی تصویر گوگل ممکن است نقش مهمی در موفقیت کلی وب سایت شما داشته باشد.

به عنوان مثال، در مورد وب سایت های فروشگاهی، کاربران اغلب به جای تایپ نام محصول در جستجوی استاندارد گوگل، جستجوی محصولات خود را با جستجوی تصویر گوگل آغاز می کنند.

اگر شما از بهینه سازی متن جایگزین تصویر استفاده نکنید، ممکن است گوگل و سایر موتورهای جستجو تصاویر محصول کمتری را نمایش دهند (یا اصلاً آنها را نمایش ندهند).
بدون بهینه سازی تصویر مناسب، ممکن است تعداد زیادی از ترافیک و مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید.

چرا متن جایگزین برای دسترسی پذیری مهم است؟

قابل مشاهده بودن در جستجوی تصویر گوگل بسیار مهم است، اما یک نکته مهم تر وجود دارد: دسترسی پذیری.

خوشبختانه، در سال‌های اخیر، تمرکز و تاکید بیشتری بر قابلیت دسترسی (یعنی در دسترس قرار دادن وب برای همه، از جمله افراد دارای معلولیت یا استفاده از صفحه‌خوان‌ها) شده است.

فرض کنید متن جایگزین تصاویر شما در واقع محتوای آنها را به جای پر کردن کلمات کلیدی توصیف می کند. در این صورت، به افرادی که نمی توانند این تصویر را ببینند کمک می کنید تا محتوای کل صفحه وب را بهتر درک کنند.

فرض کنید یکی از صفحات وب شما راجع به طراحی سایت فروشگاهی است که حاوی تصاویری از وب سایت های متنوع فروشگاهی است. در این تصاویر از متن های جایگزین برای توصیف نمونه کار فروشگاه اینترنتی استفاده می‌شود.

اشتباهات رایج در متن جایگزین تصویر

پر کردن کلمات کلیدی در متن جایگزین تصویر تنها اشتباهی نیست که می توانید مرتکب شوید.

در اینجا چند نمونه از اشتباهات رایج در استفاده از متن جایگزین تصویر آورده شده است:

  • عدم استفاده از متن جایگزین یا استفاده از متن جایگزین خالی.
  • استفاده از متن جایگزین یکسان برای تصاویر مختلف.
  • استفاده از متن جایگزین بسیار کلی که در واقع تصویر را توصیف نمی کند. به عنوان مثال، استفاده از متن جایگزین «گربه» روی عکس یک گربه به جای توصیف بیشتر گربه، رنگ آن، کاری که انجام می دهد، نژادش و غیره.
  • استفاده خودکار از نام فایل به عنوان متن جایگزین – که ممکن است بسته به نام فایل، به متن جایگزین بسیار غیر دوستانه مانند «googleseachconsole» یا «google-search-console» یا «photo2323» منجر شود.

نکات نوشتن متن جایگزین تصویر یا alt text

در ادامه نکاتی در مورد نحوه صحیح نوشتن متن جایگزین وجود دارد تا هدف را برآورده کنید:

  • کلمات کلیدی را بدون دلیل در متن جایگزین تصویر قرار ندهید. این به رتبه بندی صفحه وب شما برای این کلمات کلیدی پر شده کمک نمی کند.
  • تصویر را با جزئیات توصیف کنید، اما آن را کوتاه نگه دارید. از افزودن چند جمله به متن جایگزین تصویر خودداری کنید.
  • از کلمات کلیدی هدف خود، اما به روشی طبیعی، به عنوان بخشی از توضیحات تصویر استفاده کنید. اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما با توضیحات تصویر مطابقت ندارد، از آن استفاده نکنید.
  • از متن روی تصاویر استفاده نکنید تمام متن باید در قالب کد HTML اضافه شود.
  • ننویسید “این تصویری از … است.” گوگل و کاربران می دانند که این یک تصویر است. فقط محتوای آن را توضیح دهید.
  • مطمئن شوید که می توانید محتوای تصویر را فقط با خواندن متن جایگزین آن تجسم کنید.

چگونه بررسی کنیم که آیا یک صفحه از متن جایگزین تصویر استفاده می کند

اکنون همه بهترین نکات و اشتباهات رایج متن جایگزین را می دانید. اما چگونه می توان آنچه را که در متن جایگزین تصاویر یک وب سایت وجود دارد بررسی کرد؟

می توانید متن جایگزین را به روش های زیر تجزیه و تحلیل کنید:

بررسی یک عنصر (کلیک راست کرده و Inspect را انتخاب کنید وقتی ماوس را روی یک تصویر قرار می دهید) یک راه خوب برای بررسی اینکه آیا یک تصویر داده شده دارای متن جایگزین است یا خیر.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *